Gemeente Gemeente Grobbendonk

Geboorte (akte)

Een geboorteakte wordt opgemaakt na de aangifte van de geboorte en ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de geboorteplaats.

In een geboorteakte vind je alle gegevens over de geboorte van een persoon.

Een uittreksel van een geboorteakte is een verkorte versie van de aktetekst die enkel de noodzakelijke gegevens bevat zoals naam, voornaam, plaats en datum van de geboorte.

 

Voorwaarden

De volgende personen kunnen een geboorte akte met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jijzelf
  • je echtgenoot of echtgenote, wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd) of bloedverwanten in opgaande en neerdalende lijn of erfgenamen
  • overheden
  • advocaten en notarissen
  • andere personen na toelating van de familierechtbank (voor akten jonger dan 100 jaar)

Hoe aanvragen

Je kan je geboorte-akte op verschillende manieren aanvragen:

  • Je vraagt het document aan via de knop 'Online aanvragen'. Daar krijg je de keuze om:
    • veilig aan te melden (via eID kaartlezer, mobiele app of token). Je kan het digitale document onmiddellijk downloaden.
    • niet veilig aan te melden. Je moet je rijksregisternummer, naam en voornaam zelf invullen. Nadien handelen we je aanvraag via e-mail verder af. Wil je het digitale document onmiddellijk downloaden, dan moet je alsnog veilig aanmelden. 
  • Je komt zonder afspraak naar het gemeentehuis. Breng je identiteitskaart of verblijfsvergunning mee. Je krijgt het document onmiddellijk mee.

Kostprijs

De akte van geboorte is gratis. 

Wat meebrengen

Je identiteits- of verblijfskaart.