Een attest van woonst bevestigt dat je ingeschreven bent op jouw adres. Het bewijs bevat persoonlijke gegevens zoals:
- naam en voornamen
- plaats en datum van geboorte
- adres
- burgerlijke staat
- nationaliteit
- de datum sinds wanneer je op het adres woont
Je kan ook een attest van woonst aanvragen met de historiek van jouw vorige adressen.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen een attest van woonst met betrekking tot jezelf aanvragen:
- jijzelf
- je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd) of een bijzondere gemachtigde (notaris, advocaat,…)
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
Hoe aanvragen
Je kan een attest van woonst op verschillende manieren aanvragen:
- Je vraagt het document aan via de knop 'Online aanvragen'. Daar krijg je de keuze om:
- veilig aan te melden (via eID kaartlezer, mobiele app of token). Je kan het digitale document onmiddellijk downloaden.
- Je maakt telefonisch een afspraak op het gemeentehuis via 014 51 10 20, of online via de knop 'Afspraak maken'.
Breng op je afspraak zeker je identiteitskaart of verblijfsvergunning mee. Je krijg het document onmiddellijk mee.
Kostprijs
Het bewijs van woonst is gratis.
Wat meebrengen
Je identiteits- of verblijfskaart.